באתר
במדריך
ראשי > אינטראקטיב > Coaching ברשת

Coaching ברשת

נא להכיר את הדבר הבא בתחום האימון: אימון באינטרנט. הוא אפשרי מכל מקום ובכל זמן, הוא חוסך בכסף והוא בינלאומי, הוא מאפשר אנונימיות ולכן מעורר אמון, הוא נעשה גם באמצעות כתיבה ולכן מאפשר מחיקה ותיקון, והוא יעיל לאימון אישי כמו-גם לארגוני. חדר כושר גלובלי

מאת שירה זומר

 

בעבר, כשהיינו שומעים את המושג "אימון", האסוציאציה הראשונה שעלתה במוחנו התחברה לספורט ולחדר כושר, אשר לרבים מאיתנו יש מערכת יחסים כזו או אחרת איתו; חלקנו מבקרים בו, חלקנו ביקר בעבר, אך רובנו רוצים לבקר בו, אבל "אין לי זמן", "אין לי כסף", "אין לי כוח"  וכו'. תארו לעצמכם כמה נפלא היה אם היינו יכולים להיכנס לאתר אינטרנט ולעשות כושר. לשבת בבית ליד המחשב ולקדם את גופנו לקראת היעד הנכסף של גוף מוצק ובריא.


בשנים האחרונות חצב לו המושג "אימון" מקום מכובד בארגונים - אימון אישי ואימון עסקי. בתחילה היה אימון לבכירים במשק, אחר-כך אימון להנהלות בארגונים, וכיום, במיוחד אחרי התוכנית "משפחה חורגת", גם האימון האישי תופס תאוצה.
כמעט כל אחד היה רוצה לנסות ולהתאמן, ולראות אם השירות הזה, שהיה שמור עד כה לבכירים בלבד, יכול לעזור גם לו. העניין הוא שאימון אינו תענוג זול כלל וכלל: מחיר שעת אימון עסקי נע בין מאה למאתיים דולר, מה שהופך אותו לפריבילגיה השמורה להנהלות בכירות ולאנשים עתירי ממון.
אך בעידן האינטרנט, בו הכל אפשרי, גם לבעיה זו נמצא פיתרון. בניגוד לאימון פיזי, אותו קצת קשה לבצע באינטרנט, בכל מה שקשור לאימון מנטאלי מתברר שהרשת בהחלט יכולה לעבוד. חברת קואוצ'ינג אינטראקטיב זיהתה את הצורך והפוטנציאל, ובעזרת מוצר אינטרנטי אותו פיתחה היא מאפשרת לכל אדם בכל מקום לעבור אימון ולהפיק תוצאות.


בראש חברת קואוצ'ינג אינטראקטיב עומד דורון ליבשטיין, אחד מבכירי מיקרוסופט אירופה עד לפני כשנתיים. ליבשטיין גילה את האימון ונשבה. אחרי מספר שנים בהן התאמן בעצמו, הוא החליט להביא את הבשורה להמונים.
כמי שעבד בחברה שהנגישה את נושא המחשוב האישי להמונים, לא היה לו כל ספק ביכולת הצלחת הרעיון. ליבשטיין: "התשוקה לבניית מוצרים שיגיעו להמונים קיימת בי מקטנות. בעבודתי במיקרוסופט קיבלתי הוכחות, כלים ובטחון שאני אכן יכול לעשות זאת במציאות. אם כשיצרתי מוצר לעסקים קטנים שנמכר להמונים, אם כשעמדתי בראש MSN, פורטל שהגיע להמונים, ואם כשניהלתי את השיווק של מיקרוסופט אירופה. חלק גדול מהמודלים של פיתוח מוצרים ושירותים באינטרנט קיבלתי במשך השנים במיקרוסופט, ועל כך אני מודה בכל יום."

אימון לכל פועל

אז מה עומד בבסיס הרעיון?

"הרעיון הוא לאפשר לכל אחד להתאמן מכל מקום, בכל שעה, בעלות סבירה, ולקבל מענה מהיר על-ידי מאמן מוסמך", אומר ליבשטיין. "זה יכול להיות פשוט, הרי היום אנחנו מחפשים ומקבלים כל-כך הרבה תשובות באינטרנט; אנחנו מתחברים לפורום כזה או אחר, אנחנו קוראים בלוגים. הדור של היום לומד לחפש ולקבל הרבה מאוד שירותים באינטרנט. מעבר לזה, יש אנשים שאוהבים אנונימיות כשהם עוסקים בנושאים אישיים, וגם את זה האינטרנט מאפשרת".


אז איך זה עובד בפועל?
"לכל מתאמן באתר שלנו יש מערכת אימונים מובנית. פעם או יותר בשבוע הוא נכנס, עונה על שאלות האימון ושולח אותן למאמן. בטווח זמן קצר ועל-פי מועד שנקבע מראש המאמן מחזיר לו תשובה. לפעמים הוא ישאל אותו שאלות הרחבה נוספות, לפעמים הוא יבקש ממנו לנסות ולעשות דבר-מה בנושא עד לשבוע הבא, ולפעמים הוא רק יגיב ויפנה אותו לאימון הבא שלו".
במפגשי אימון יושבים מול המאמן, הוא שואל שאלות והלקוח עונה.

 

האם אימון דרך המערכת באמת יכול להוביל לתוצאות משמעותיות בחיי המתאמן?
"המערכת משלבת אלמנט של כתיבה. בכתיבה יש כוח אדיר, היא עוזרת לעשות את הצעד הראשון בהפיכת הרעיונות למציאות. מחקרים מראים שכאשר אדם כותב תוכנית, שם אותה במגירה ולא מסתכל עליה יותר אף-פעם, חלק גדול ממנה מתממש בסופו של דבר, רק בזכות העובדה שהוא כתב אותה.
"זה לא מתאים לכל אדם, יש אנשים שישתמשו בזה ברמות גבוהות מאוד, יש כאלה שייכנסו כל בוקר וכל ערב וייצרו יומן חיים, שבו הם מתעדים את כל מה שקורה להם, מתכננים ומדווחים, ויהיו כאלה, שמדי פעם ייכנסו ויכניסו לחייהם מיומנויות שלא היו להם לפני-כן, בהתאם לתחומים לגביהם יבחרו להתאמן.


"היופי במערכת היא יכולת התיעוד שלה. כל אימון יכול להוות בסיס לאימון הבא, לכל מתאמן יש אפשרות לראות את ההתקדמות שלו ואת כל מה שהוא עשה, מהיום בו התחיל להתאמן.
"זה נכון שהתרבות הישראלית היא תרבות של מגע אישי, ולכן המוצר שלנו משלב אינטרנט, שיחות טלפון ומגע אישי. אנחנו יוצרים שוק לאנשים שנמצאים בצומת שבו האימון יכול להוות פיתרון. הם לא מכירים משהו אחר, וכנראה שגם לא היו מסוגלים לשלם עבור משהו אחר. השוק בישראל הוא רק חלק קטן מהפוטנציאל; בעולם קיימת פתיחות גבוהה מאוד לאימון באמצעות האינטרנט, אימון ששומר על פרטיות המתאמן. הצורך האנושי בהתפתחות אישית ובצמיחה יצר קרקע פוריה לשירות שאנחנו נותנים".


ולמי האימון באינטרנט מיועד?
"החזון שלנו הוא לאפשר לכל אדם באשר הוא להתאמן. אימון אינטראקטיבי מתאים גם לאנשים פרטיים וגם לארגונים. אני, באופן אישי, חייב רבות לאימון; במשך עשר שנים התאמנתי והגעתי להישגים משמעותיים בחיי המקצועיים והאישיים. כשנוכחתי לדעת עד כמה האימון עושה לי טוב, רציתי להביא אותו לכל הארגון, ובפועל - במקרים מסוימים הצלחתי לדאוג שהמדווחים לי בארגון יעברו גם הם אימון; אבל אף פעם זה לא היה לכל האנשים בארגון . אני לא מכיר ארגון שהחליט להשקיע בכל עובד כ-500 דולר בחודש כדי שיוכל להתאמן. באמצעות השירות שלנו, ארגונים יכולים לאפשר את הפריבילגיה הזו לכל העובדים שלהם, או לפחות ליותר עובדים".
 
 "המדיה אדישה למיקום הפיזי"

ליבשטיין: "אחד האתגרים בארגונים הוא למצוא השקעות שיחזירו את עצמן ואף יותר. ארגונים משקיעים הון עתק בהדרכות, אבל לא תמיד הם מבינים מה הן מפיקות. באמצעות המערכת שלנו, קיימת אפשרות לאמן בכל פעם את כל העובדים בחטיבה מסוימת, ולראות את התוצאות, את ההתקדמות - מה עובד, מה לא, להפיק לקחים, להתאים את האימון לצרכים של הארגון. ביחד עם המובילים בארגון, אנחנו מגדירים את התחומים שבהם הם רוצים להתמקד ומכינים תוכניות המבוססות על אימון מקצועי לצד אימון אישי. האימון מאפשר להם לקבל אינדיקציות למה הוטמע, מה יושם ומה הערך שקיבלו כתוצאה מההדרכה, או השינוי הארגוני".
חברת קואצ'ינג אינטראקטיב מגדירה עצמה כשילוב בין טכנולוגיה, תכנים ופרקטיקה. הטכנולוגיה והתכנים מגיעים ממנה, ואילו את הפרקטיקה מספקים מאמנים אישיים, שעברו הסמכה באחד המוסדות המוכרים בתחום, וכן הסמכה לאימון אינטראקטיבי.


שירי ליבשטיין, מנהלת תחום מאמנים ותוכן ואשתו של, מספרת שאת המאמנים בחברה הם בוחרים בקפידה: "דווקא בגלל שמדובר באימון דרך האינטרנט, חשוב שהמאמנים יהיו בעלי יכולות אימוניות טכנולוגיות, כמו גם יכולות כתיבה. הכשרת המאמנים היא תהליך שאורך כחודשיים והוא כולל התנסות של המאמן כמתאמן במערכת, למידת מיומנויות קריאה וניתוח האימונים, ניהול זמן ושליטה בתכני האימון הייחודיים שפותחו על-ידינו. לאחר תקופת ההכשרה עוברים המאמנים סופרוויז'ן אחת לשבוע ואף נפגשים בקבוצות כדי להמשיך ללמוד ולהתפתח.


"על-מנת לענות תשובות ולשאול שאלות שיביאו ערך אמיתי למתאמן חשוב לדעת לקרוא את הכתוב בין השורות. החוכמה היא לזהות דרך המילים הכתובות מי עומד מולי, איפה הוא נמצא מבחינה רגשית, מהם הערכים המובילים אותו, מהן החוזקות שלו וכיצד הן באות לידי ביטוי בחייו. פרמטרים נוספים שיכולים להצביע על דפוסי התנהגותו של המתאמן הם: המלים והניסוחים שהוא משתמש בהם, התייחסותו לתוכן, הדרך שבה הוא ניגש לאימון, והאם קיימים פערים בין סוגי הכתיבה באימונים שונים. מעבר לקריאת התוכן עצמו חשוב עוד יותר לדעת לקרוא ולהקשיב למה שלא נאמר".


שחר פרלמן, אחד המאמנים בקואצ'ינג אינטראקטיב ובעבר מנכ"ל חברת היי-טק, מכנה את עצמו "מנכ"ל שהוריד את העניבה". "התחושה והיכולת לגעת בכל-כך הרבה אנשים היא נפלאה ותואמת אחד לאחד את החזון שלי", אומר פרלמן, שאימן עשרות אנשים באמצעות האינטרנט. "גם אני, בחזון האישי שלי, שואף לאמן כמה שיותר אנשים. אני מאמין כי בסופו של יום, ככל שמספר המתאמנים יגדל, איכות החברה שלנו תהיה טובה יותר. אנשים שמתאמנים הופכים למאושרים יותר ולשלמים יותר עם עצמם, ובכך הם הופכים את החברה לטובה יותר."


כמי שמאמן גם דרך האינטרנט וגם בדרך הרגילה של אימון אחד על אחד, מה בעיניך עובד טוב יותר?
"באופן אישי, אני מאוד מתלהב מהאימון האינטראקטיבי. בעיני, קל יותר להעמיק בתוך נושא. באימון רגיל הכל קורה בשיחה של 45 -60 דקות. מה שנאמר לא יכול לחזור אחורה. בפועל, כשנגמרת שעת אימון, המתאמן יוצא עם חלק מהדברים שנאמרו.
"באינטרנט, אדם נכנס וממלא אימון מוכן מראש. הוא כותב מה שמתחשק לו, יכול להיכנס כמה פעמים שהוא רוצה עד שהוא שולח אותו, יש לו אפשרות לבחון עם עצמו את הדברים לעומק, לקרוא שוב ולהגיד 'לא בא לי, לא מתחשק לי', עד שהוא באמת מתחבר עם מה שהוא כותב. "כשאני מקבל אימון של מתאמן שלי, אני יכול לקרוא אותו גם ארבע פעמים, גם לי יש את ההזדמנות להבין טוב יותר מה הוא כתב לי. הכתיבה מאפשרת לי, כמאמן, להיות נדיב עם המתאמן שלי.

 

אחד הדברים עליהם מושתת אימון פנים מול פנים הוא יחס השיחה בין מאמן למתאמן. מאמן אמור לדבר 20% מהזמן והמתאמן  80%. באינטרנט הפרופורציות לא חייבות להישמר. הדרך שבה אתה כותב, צריכה להיות אוהבת, עם המון רגישות. כל פעם שאני עונה, אני קורא את התשובות שלי לפחות פעמיים. אי אפשר לעשות את זה בדיבור.


"דווקא בגלל המרחב שהאימון בהתכתבות נותן, נוצרת מערכת אמון חזקה מאוד בין המאמן למתאמן. לכאורה, נשמע שאי אפשר ליצור אמון עם מישהו שלא ראינו, אבל בפועל התגובות שאנחנו מקבלים הן נפלאות. מתאמנת שהתחילה להתאמן לפני חודש וכבר עשתה שינויים בחייה, כתבה לי לפני מספר ימים: 'יש הרבה אושר והרבה טוב סביבי, ולך יש חלק בזה. העובדה שבחרתי באימון איתך והסכמת להיות שם בתקופה של שינויים בחיי היא נפלאה, תודה'.


"בהתחלה גם אני הייתי סקפטי. אחרי שהתחלתי לאמן דרך האינטרנט, זה כבש אותי בסערה. אני מרגיש ששוב יש בשורה בינלאומית שמגיעה מישראל. יש כאן מערכת שתהדהד ותגיע לכל פינה בעולם. השבוע נכנסה למערכת מתאמנת מלוס אנג'לס, אני מאמן מישהו שנסע לחו"ל ורוצה להמשיך להתאמן. המדיה הזו אדישה למיקום הפיזי".

 חזון כלל עולמי

קואצ'ינג אינטראקטיב לא מתכוונת להסתפק רק באימון ישראלים. כבר היום היא מנהלת פעילות ענפה באנגליה, וזו רק ההתחלה. במהלך השנה שחלפה ביססה החברה את מעמדה בעולם האימון הישראלי והפכה לקהילת מאמנים. מעבר לזה, היא מרכזת קהילה של 15 אלף מאמנים בעולם.
ליבשטיין רואה בחזונו את המערכת שלו כחדר כושר גלובלי, אליה יוכל להיכנס כל אחד, מכל מקום, ולהרשות לעצמו להתאמן, לחלום על שינויים, לבקש את השינוי ולדבר עם מישהו מקצועי, שיעזור לו להגשים אותו.


 

פורסם במגזין "סטטוס – הירחון לחשיבה ניהולית"

 

(04.09.08)
הניוזלטר Live Marketing  |  תנאי שימוש  | 
כל הזכויות שמורות ל - promomagazine.co.il ©