באתר
במדריך
ראשי > שיווק, פרסום ומרקום > מה בין איכות לאחריות? ראיון

מה בין איכות לאחריות? ראיון

במוטורולה ישראל קושרים את סוד ההצלחה בתרבות הארגונית - אשר חרטה על דגלה את האחריות התאגידית, והיא מחויבת לאיכות בכל תחום ולהוגנות ללקוחות, לבעלי המניות, לעובדים, לספקים, לרשויות, לקהילה ולכל בעל עניין. ראיון עם אמה שוצמן, מנהלת קשרי קהילה ואקדמיה במוטורולה ישראל..

מאת רונית שווה

הרבה לפני שהמונח אחריות חברתית-תאגידית הפך לבון-טון בפיהם של מנהלים ברחבי העולם, התחייבה חברת מוטורולה לכללי אתיקה ולתרבות של יושרה והגינות. הכל התחיל, בעצם, עם ייסוד החברה ב-1929, בעיצומו של המשבר הכלכלי בארה"ב, על-ידי פול גאלווין. גאלווין (ואחריו בנו, רוברט, שעמד בראש החברה במשך 50 שנה) שרטט את דיוקן החברה, כשהוא מדגיש ש"העובדים בה ירגישו מוגנים ויקבלו שכר נאות"; לשם-כך יצר גאלווין את החוזה האישי וכן תרבות מקצועית המבוססת על הגינות ביחס לעובדים.

 

הקוד האתי של מוטורולה

 

בשנות ה-70, כשהעיתונאי האמריקאי ראלף נאדל החל לבחון ולתקוף ארגונים מן ההיבט הצרכני והבטיחותי, החליטו במוטורולה (העולמית, כמובן) לכתוב קוד אתי, שיהווה האני המאמין של החברה. כל עובד במוטורולה, בכל מקום בעולם, חייב ללמוד את הקוד האתי, לעבור בחינה בנושא ולחתום שהוא מודע לכללים. בנוסף, עליו לעבור קורסי רענון בנושאי אתיקה, כלליים וספציפיים לכל מקצוע.

 

את המסורת המפוארת הזו של תרבות לאחריות הנחילה מוטורולה גם לחברה הבת הראשונה שלה מחוץ לגבולות ארה"ב (נוסדה ב-1964), קרי מוטורולה ישראל. "מתפקידנו, כחברה, ליצור דוגמה איך להתנהג מבחינת האזרחות התאגידית, בכל הקשור למחויבות לקהילה, לאיכות סביבה, להוגנות ולשיפור העסקים בישראל", אומרת אמה שוצמן, מנהלת קשרי קהילה ואקדמיה במוטורולה ישראל.

 

שוצמן, העובדת בחברה משנת 91' ושימשה בעבר כעוזרת של המנכ"ל, אלישע ינאי, הקימה בשנת 2000 את היחידה לקשרי קהילה, לאחר שזכתה להכשרה בקורס של מעלה. "בעקבות ההכשרה המצוינת, הצגתי תוכנית עסקית ופיתחתי את הנושא", אומרת שוצמן בעיניים נוצצות, כשהיא מספרת בגאווה על היחידה שלה ועל מוטורולה ישראל, הזוכה למעמד מיוחד בהנהלה העולמית; הן בזכות המנכ"ל, ינאי, המוגדר כסגן נשיא בכיר של מוטורולה העולמית, והן בזכות המוצרים הרבים שהם תולדה של רעיונות ישראליים, בפרט בתחומי האבטחה והביטחון.

 

שוצמן: "מוטורולה העולמית לא חייבה אותנו להוציא דוח אחריות תאגידית, זו היתה יוזמה שלנו. היוזמה נובעת מהקוד האתי ומהשאיפה שלנו להיות בסדר עם כולם, עם כל בעלי העניין, שהם העובדים ובני משפחותיהם, הלקוחות, הספקים, השותפים העסקיים והמתחרים, בעלי המניות והמשקיעים, הרשויות, הקהילה והסביבה".

איך לא נוצרים ניגודי אינטרסים בין בעלי העניין השונים?

 

שוצמן: "ההתנהלות האתית של מוטורולה מחייבת שדבר לא יבוא על חשבון דבר אחר. לא נעבוד עם מפעל שמנצל ילדים בני 13 בסין כדי שהמחיר יהיה נמוך. כשאנחנו מורידים מחירים, זה לא על חשבון העובדים, או הספקים, או היצרנים, או הסביבה. אנחנו מקפידים שהאיכות תתבטא בכל התחומים: איכות אנושית, איכות מוצרים, איכות ניהול, איכות יחסי אנוש – זה הדבר החשוב ביותר במוטורולה, והשיפור לעולם לא יבוא על חשבון הרעה במקום אחר".

וזה משתלם?

 

"חשוב להבין שבעולם של גלובליזציה ומודעות גבוהה, אתה לא פועל בחלל ריק ואתה מחויב לשקיפות; אם תפעל באופן לא מוסרי זה יתגלה, ובטווח הארוך זה יפגע בך - בדיוק כמו שנייקי נפגעה כשנודע על מפעלי ייצור הנעליים בסין, וכמו שחברות הדלק נפגעו אחרי שהן זיהמו – אם אתה חוסך היום ופועל באופן לא מוסרי, אתה תשלם על כך ביוקר בעתיד. ולכן, גם אם נדמה שיש ניגוד אינטרסים בטווח הקצר ואתה נאלץ לשלם בגללו, אתה מרוויח בטווח הארוך. אתה לא יכול לייצר מוצרים נהדרים, אבל לפגוע בעובדים או בקהילה, ואתה לא יכול לכתוב דו"ח חברתי ובמקביל לזהם את הארץ. אם לא תפעל, כארגון, לפי הכללים, אתה לא תתקיים".

עובדים מרוצים וספקים שמחים

שוצמן מציגה בפני את הדרישות של החברה ממנהליה כפי שהן מופיעות באתר החברה: חזון, מנהיגות, חדשנות, רמת ביצועים גבוהה, ובמרכז הדברים: אתיקה גבוהה, ערכים ואינטליגנציה רגשית. בנוסף, הדף הפותח באתר של החברה נפתח בציטוט מפיו של אד זנדר, יו"ר ומנכ"ל מוטורולה העולמית: "קוד ההתנהגות העסקית שב ומאשר שכל עובד של מוטורולה מחויב לו: לעשות את הדבר הנכון. כל יום. בלי תירוצים".

איך העובדים מקבלים את הנושא, יש שיתוף פעולה?

 

"ראשית, אתה לא יכול לעבוד במוטורולה אם אתה לא פועל בצורה אתית. כל עובד מחויב לקוד האתי ומצפים ממנו שימלא אותו עד הפרט הקטן. שנית, הקוד האתי משרת את העובד. לעובדים כדאי ונוח לעבוד בחברה שבה הכללים ברורים, והחברה אחראית כלפי עובדיה ורווחתם.
"כל עובד יודע שיש לו כתובת לכל בעיה, והוא יכול להתלונן אם הוא נפגע ממישהו. יש לנו בחברה עובדת שממונה לטפל בנושאי הטרדות מיניות. היא חוקרת כל תלונה, ויש לה סמכויות מלאות. אנחנו הראשונים שמינו אחראי ב-100% לנושא. גם בנושא הבטיחות בעבודה אנחנו מקפידים על יצירת סביבת עבודה נעימה, בריאה ובטוחה, כולל ייעוץ ארגונומי וכדומה. יש לנו Call HR שאליו כל עובד יכול להתקשר ולברר כמה ימי חופש נותרו לו, כמה מגיע על יום מילואים וכדומה. אין מצב שלעובד תהיה בעיה, ולא יהיה לו לאן לפנות".

 

שוצמן מקפידה לציין שלא רק העובדים נהנים מיתרונות הקוד האתי וממהרת להציג בפני את "עקרונות היסוד בניהול שרשרת האספקה" של החברה. משמעות העקרונות: לא ננצל אנשים, לא נפגע באיכות הסביבה וכל שרשרת האספקה תתנהג לפי כללי האזרחות התאגידית של מוטורולה.

 

שוצמן: "אתה לא יכול להיות ספק של מוטורולה אם אתה לא חותם שאתה מחויב להתנהג ולכבד את הקוד האתי שלנו. אנחנו לא יכולים לעבוד עם ספק שמזהם את הסביבה, למשל".

זה לא מקשה על הספקים?

 

"יש לספקים שעובדים איתנו יתרונות רבים. כדאי להם לעבוד איתנו בגלל ההוגנות. מוטורולה לא תנצל את גודלה ואת חוסנה כדי לפגוע בספק, או בכל בעל עניין, וזה אומר שאנחנו נשלם מחירים הוגנים. המצב הזה מעודד חוזים ארוכי טווח עם הספקים; אנחנו מאמינים ביחסים ארוכים, כי הספקים הם שותפים שלנו, הם מסייעים בבניית המוצר והם מפתחים יחסי הדדיות ששני הצדדים נהנים מהם. הם נהנים, למשל, משקיפות מוחלטת. הספק יכול לבדוק במחשב באיזה מצב נמצאת ההזמנה שלו ו/או התשלום, והוא תמיד יודע באיזה סטטוס נמצאים קשריו עם מוטורולה".
 
כמה שווה תרומה?

אז מהן הפעילויות של מוטורולה ישראל למען הקהילה?

 

"קבענו לוגו בשם: 'בהישג יד', שגזור מהמטרה של מוטורולה, שהמכשירים שלה יהיו בהישג ידם של הלקוחות; אנחנו השלכנו את הנושא לתחום הקהילה, כלומר: אנחנו בהישג ידכם, ומיקדנו את הפעילויות בשלושה תחומים: 1. חינוך – ידע בהישג יד. 2. סיוע לאוכלוסיות חלשות – לב בהישג יד. 3. שמירה על איכות סביבה – ירוק בהישג יד.

 

"מכיוון שהמדיניות שלנו נעשית בשיתוף העובדים, אנחנו מאפשרים לכל עובד להתנדב במשך שעתיים בשבוע על חשבון העבודה. ולכן אנחנו בונים את הפעילות ההתנדבותית שלנו מסביב למקום העבודה, ברדיוס קרוב.

 

"למשל, כחברה טכנולוגית אנחנו מאוד מחוברים לנושא החינוך, ולכן בחרנו לעסוק בתגבור תלמידים במקצועות המתמטיקה, הפיזיקה והאנגלית בבתי ספר שנמצאים בסמוך לחברה. אנחנו נותנים שיעורי תגבור לילדים מתקשים בביה"ס בלוך הסמוך, ואנחנו מתנדבים גם בביה"ס ניב לילדים חרשים, הנמצא בשכונה.

 

פתחנו כיתת אלקטרוניקה בניב. פעם המנהלת של ניב סיפרה לנו על ילד ששבר את הרגל בחצר. הילדים סחבו אותו פנימה, אך לא ידעו כיצד לטפל בו. יש לנו בחברה צוות גדול של מתנדבים במד"א, שבין השאר פעילים בחברה כאשר מישהו נזקק לעזרה ראשונה. פניתי לשני מתנדבים, שהתלהבו, ופעם בשבוע הם הולכים ללמד את הילדים יסודות בעזרה ראשונה.

 

"בנוסף, יש לנו פרויקטי מלגות לסטודנטים נזקקים הלומדים הנדסה ומדעי המחשב, וכן מלגות לסטודנטים אתיופים וגם לסטודנטים חרשים. אחרי מלחמת לבנון השנייה הצענו סיוע לסטודנטים ממכללות תל-חי ועמק הירדן.

 

"במסגרת תוכנית לב בהישג יד, נוצר פרויקט מאגר מח עצם. הפרויקט צמח מעובד – שי כליפא, מנהל בתחום הבטיחות והגהות בערד, שתרם לפני שנים מח עצם והתרומה הצליחה. כליפא לקח על עצמו לגייס תרומות למאגר הבי"ל בשיתוף עם הדסה עין כרם, בהתחלה במחלקה שלו, אח"כ במפעל בערד, ולפני שלוש שנים עשינו מבצע בכל החברה, ובנוסף, מימנו את סיווג הרקמות, העולה לא מעט כסף. עכשיו כליפא גם רותם מפעלים אחרים לטובת העניין.

 

"במסגרת תוכנית ירוק בהישג יד, אנחנו משתפים פעולה עם מירה סורני-דלזו, מנהלת איכות הסביבה בתל-אביב, שיזמה פרויקט: כל פחית שווה מתנה. יש לנו בחברה פחים לאיסוף פחיות ובקבוקים. בכל שנה אנחנו אוספים כ-20,000 בקבוקים, ששווים כ-10,000 ₪. דמי הפיקדון האלה מיועדים לרכישת מזון לנזקקים".

 

אך חשוב לציין: הסיוע הקהילתי מהווה רק חלק קטן ממכלול הפעילות החברתית של מוטורולה. למשל, במסגרת התרבות התאגידית, מקפידים בחברה לייצר מוצרים ירוקים שהם ידידותיים לסביבה.

 

שוצמן: "אנחנו לא מחכים לחוקים כדי לפעול. כבר משנות ה-90 יש לנו מוצרים ירוקים. המוצר הוא ירוק מרגע לידתו – דרך הפיתוח, הייצור, השינוע, השיווק – ועד סופו, כלומר יכולת הפירוק שלו. התכונות הירוקות משולבות בדרישות המוצר Built-in. גם דוחות האחריות החברתית שלנו יוצאים על נייר ממוחזר, למרות שהוא יותר יקר".  

 

שוצמן מספרת על מטרת הדוחות והשקיפות: "פתחנו אתר של 'מוטורולה בקהילה' והנהגנו דיווח פיננסי על כל הוצאה עד הפרט הקטן ביותר; כמה שווה מחשב שאנחנו תורמים וכמה שווה שעת התנדבות. הכל שקוף ומצוין וממוספר. והתוצאות מדברות בעד עצמן: כל הזמן פונים אלי עובדים שרוצים להתנדב, ובכלל, אנחנו רואים תוצאות בכל התחומים, למשל: יש לנו אמנת שירות לקוחות, ובמירס שינו את הטיפול בלקוחות בהתאם למשוב. כל הפעילויות האלו מחוברות והן יוצרות קהילה שמחה יותר, עובדים שמחים יותר, ספקים שמחים יותר ולקוחות שמחים יותר".   

 

רונית שווה היא העורכת הראשית של מגזין סטטוס

 

פורסם במגזין סטטוס, יולי 2007

 

 

 

(04.11.07)
הניוזלטר Live Marketing  |  תנאי שימוש  | 
כל הזכויות שמורות ל - promomagazine.co.il ©